لایه ها

امروز طولانی ترین مطالب و شاید مهمترین مبحث این دوره رو بررسی می کنیم:

مبحث لایه ها بقدری پیچیده ست و ریزه کاری داره که حتی درباره‌ش کتاب هم نوشته شده! ولی اینجا مطالب اولیه رو یه مرور مختصر میکنیم (که البته خودش خیلیه! :))…

این عکس روببینید:

ظاهرش با یه عکس معمولی فرقی نداره، ولی اگه به پنل کنارش نگاه کنید، متوجه میشید که در واقع لایه های مختلفی برای ساخت این تصویر بکار رفته…

به لایه ها میشه به ورقه های شفافی تشبیه کرد که روی هر کدوم یه تصویر کشیده شده و بعد روی هم قرار گرفتن و ما داریم از بالا به اونا نگاه می کنیم؛ بنابراین طبیعیه که وقتی لایه رویی تصویر داشته باشه، اون قسمت از لایه های زیره رو میپوشونه. برای اینکه راحتتر متوجه بشید، طی یه عملیات ژانگولر 🙂 لایه های عکس بالا رو چرخوندم تا بتونیم از کنار بهشون نگاه کنیم:

•••••

خوب، حالا بریم سراغ کار خودمون:

اینجا یه عکس داریم که یه لایه پس زمینه داره:

این حالتیه که وقتی یه عکس رو تازه باز می کنیم باهاش مواجه ایم، لایه Background دو تا نشونه و دوتا مشخصه داره:

این لایه همیشه اسمش Background ه و یه علامت قفل هم کنارش هست…

اولین ویژگیش اینه که این لایه رو نمیشه move کرد (قفله):

و ویژگی دومش هم  به پاک کردن مربوطه:

وقتی با پاک کن یه لایه پس زمینه رو پاک می کنی در واقع لایه با رنگ پس زمینه رنگ میشه! این با پس زمینه سیاه:

و این با پس زمینه سفید:

و شفافیت لایه هم تغییر نمیکنه!

برای تبدیل لایه پس زمینه به یا لایه معمولی (لایه شفاف) کافیه روی اون تو پنل لایه ها دابل کلیک کنید:

بعد اگه می خواید اسم و چیزای دیگه رو تغییر بدید و روی OK کلیک کنید:

اگه هنوز نتونستید حدس بزنید چرا این لایه ها «لایه شفاف»ه، دلیلش اینه که هم میشه شفافیتش رو تغییر داد و هم وقتی چیزی رو ازش پاک کنیم، زیرش دیده میشه؛ یا اگه چیزی زیرش نباشه صفحه شظرنجی نماد شفافیت دیده میشه:

خوب حالا بریم سراغ اضافه کردن لایه جدید:

یه حالت اینه که می خوایم یه لایه خالی اضافه کنیم و خودمون توش چیزی بکشیم… برای این کار روی دکمه ای که پایین پنل لایه ها هست و شکل یه کاغذ داره کلیک می کنیم؛ یه حالت رو هم قبلا دیدیم، میتونیم از یه عکس دیگه با درگ یا copy و past یه لایه وارد عکسمون کنیم…

اما زیاد پیش میاد که کل یه لایه یه یه قسمتی از اون رو می خوایم تو یه لایه جدید کپی کنیم، برای اینکار اول اون قسمت رو انتخاب می کنیم و بعد command+J (تو ویندوز Ctrl+J) رو میزنیم، یا از منوی layer زیرمنوی new و بعد layer via copy رو میزنیم:

تو این مثال من می خوام نوشته توی عکس رو تو یه لایه جدا بذارم، برای این کار اول باید انتخابش کنم، ولی چون چند رنگ داره ساده تر اینه که پس زمینه رو انتخاب کنم و بعد انتخاب رو معکوس کنم (اگه درس قبلی رو یادتون رفته دوباره یه سری به اون بزنید)… اینم نتیجه:

قبل از اینکه بریم سراغ ادامه مطلب، اینم بگم که برای حذف یه لایه، کافیه اون رو به داخل سطلی که پایین پنل قرار داره بکشید، یا اگه از ورژن cs4 به بعد استفاده می کنید بعد از انتخاب لایه delete (تو ویندوز backspace) رو بزنید…

خوب حالا میتونیم هر کدوم از این لایه ها رو، بعد از انتخاب کردنش داخل پنل لایه ها،  با استفاده از ابزار move جابجا کنیم:

گاهی پیش میاد که نمیخوایم یه لایه رو ببینیم، ولی به دلیلی نمیتونیم پاکش کنیم، تو این حالت کافیه روی آیکون چشمی که کنار لایه مورد نظره کلیک کنیم تا اون لایه نامرئی بشه:

یادتون باشه که یه لایه نامرئی هم امکان تغییر داره، پس حواستون باشه که به اشتباه اون رو دستکاری نکنید…

•••••

برگردیم سر کار خودمون، اول یه لایه خالی درست می کنم:

و بعد یه ناحیه مستطیلی شکل رو انتخاب می کنم و با رفتن به منوی edit و انتخاب گزینه fill اون رو با رنگ دلخواه پر می کنم:

تو این مرحله پنجره ای باز میشه که از طریق اون رنگ رو انتخاب کنیم:

و من خاکستری ۵۰٪ رو انتخاب کردم:

خوب این الان یه ایرادی داره… من لایه جدید رو بالای لایه متن درست کرده بودم و اون رو پوشونده، برای جابجا کردن لایه ها کافیه اون ها رو بگیریم و تو پشته لایه ها به محل مورد نظر ببریم…

دو تا نکته: اول اینکه وقتی داریم لایه رو جابجا می کنیم، خط بین لایه ها پررنگ میشه تا نشون بده که الان کجا هستیم؛ و دوم اینکه با استفاده از کلید های shift و/با command میتونیم بیشتر از یه لایه رو انتخاب کنیم (البته برای این کار باید حتما روی اسم لایه کلیک کنیم نه روی آیکونش!):

•••••

خوب حالا ببینیم چه بلاهایی میشه سر یه لایه آورد…

اولیش اسمش styleه، اینا یه سری افکت هستن که با استفاده از منوی دکمه fx که زیر پنل لایه هاست قابل دسترسی هستن:

برای هر لایه میشه هر چند تا از اینا رو که لازم باشه فعال کنیم (البته از هر کدوم فقط یکی) و هر کدوم هم یه سری تنظیمات دارن:

من اینجا برای لایه خاکستری سایه اضافه کردم و با استفاده از bevel و emboss براش لبه‌ی برجسته درست کردم… تست کردن style های مختلف و تنظیماتشون رو به عهده خودتون میذارم، فقط این یکی رو بگم که یکی از این تنظیم ها، جهت نوره و یه گزینه ای داره به اسم use global light که اگه فعال باشه، جهت نور تو اون style با بقیه یکی میشه:

styleها live هستند، یعنی اولا بعد از اعمال قابل تغییرن و ثانیا وقتی محتوای لایه تغییر کنه، اونا خودشون رو متناسب با اون تغییر میدن… برای هر استایل‌ی که اضافه می کنید، زیر اون لایه، یه گزینه اضافه میشه که اجازه نامرئی کردن استایل، حذف یا تغییر اون رو میده:

•••••

خوب حالا به عنوان میان برنامه یه نکته جنبی رو بررسی می کینم:

گاهی پیش میاد که می خوایم جلوی تغییر تصادفی یه لایه رو بگیریم، برای این کار از کلید هایی که بالای پنل لایه ها هسا استفاده می کنیم… اولین آیکون از سمت راست (قفل) لایه رو کاملا قفل می کنه و اجازه هر تغییری رو میگیره؛ دومی اجازه حرکت دادن لایه رو میگیره، سومی اجازه استفاده از قلم رو میگیره و چهارمی چیزیه که خیلی به کار میاد…

گاهی میخوایم روی یه لایه کار کنیم ولی نمیخوایم قسمت های شفاف تغییر کنن (یعنی پاک کن اونا رو حذف نکنه یا وقتی داریم یه قسمت رو رنگ می کنیم، به قول بچه ها از خط بیرون نزنیم:

کافیه قفل چهارم رو فعال کنیم و با خیال راحت رنگ کنیم:

فقط این نکته می مونه که در صورت لزوم میشه چند تا از این قفل ها (بجز قفل کامل) رو با هم انتخاب کرد…

•••••

حالا میریم سراغ Opacity و Fill opacity…

اینا میزان شفافیت (درواقع کدری‌ت) لایه رو تعیین میکنه، اگه مقدار ۱۰۰٪ باشه لایه کاملا کدر و روی لایه زیری رو میپوشونه، ولی اگه مقدارش رو کم کنیم لایه شفاف میشه و زیرش رو میشه دید!

اینجا هردوشون روی ۱۰۰ هستن:

حالا opacity رو کم می کنم:

همونطور که می‌بینید، کل لایه کم رنگ شده… حالا opacity رو به حالت اول برمیگردونم و fill رو کم می کنم:

اینبار فقط خود لایه کمرنگ میشه و styleش همچنان وضوح کامل داره…

•••••

بازم یه میان برنامه دیگه:

وقتی تعداد لایه ها زیاد میشه، ممکنه برای پیدا کردن لایه مورد نظر دچار مشکل بشید… یه راه حل خوب انتخاب اسم مناسب برای لایه هاست؛ برای این کار کافیه روی اسم لایه دابل کلیک کنید:

•••••

اگه به تصویر اول مطلب نگاه کنید، جلوی بعضی از لایه ها بجز آیکون تصویر خودشون، یا ایکون سیاه و سفید هم هست… اسم این لایه maskه و همونطور که از اسمش میشه حدس زد، برای پوشوندن قسمت هایی از لایه استفاده میشه…

حالا چرا باید از ماسک استفاده کنیم؟ یکی از مزایای استفاده از لایه ها اینه که قسمت های تصویر از هم جدا باشن تا اگه وسط کار پشیمون شدیم بتونیم فقط همون قسمت رو تصحیح کنیم و مجبور نشیم کل کار رو از اول انجام بدیم، قضیه ماسک هم همینه، به جای اینکه یه قسمت از لایه رو پاک کنیم، اون رو پشت ماسک پنهان می کنیم و اگه پشیمون شدیم فقط کافیه ماسک رو از اون قسمت برداریم…

اغلب مواقع از ماسک های معمولی استفاده میشه، ولی بد نیست بدونید که ماسک هم میتونه از جنس vector باشه… برای اضافه کردن ماسک کافیه روی آیکونش در پایین پنل لایه ها (آیکون سوم از چپ) کلیک کنید…

میبینید که کنار لایه تون یه کادر سفید رنگ اضافه شده و کل لایه هم قابل دیدنه برای تغییر ماسک اول اون رو انتخاب می کنیم و بعد با استفاده از رنگ سیاه قسمت هایی رو که نمی خوایم دیده بشن علامت می زنیم  و اگه پشیمون شدیم میتونیم از رنگ سفید استفاده کنیم (شبیه این رو تو درس قبل، وقتی داشتیم در مورد تصحیح ناحیه انتخاب صحبت می کردیم، دیدم):

الان همون نتیجه ای رو گرفتیم که با پاک کردن حاشیه های نوشته می گرفتیم با این تفاوت که هروقت بخوایم میتونیم اونا رو به شکل اول برگردونیم… ضمن اینکه بعضی لایه ها رو اصلا نمیشه پاک کرد!؟

اینم تصویری از ماسکمون، که با گرفتن کلید Option (تو ویندوز Alt)  و کلیک روی ماسک، قابل شاهده‌ست:

اگه خواستید ماسک رو غیر فعال کنید، کافیه وقتی Shift رو نگه داشتید، روی آیکونش کلیک کنید و اگه خواستید ماسک رو پاک کنید، باید اون رو به سطل بکشید:

حالا اگه می خواید ماسک حذف بشه، delete رو انتخاب کنید و اگه می خواید قسمت های ماسک شده از لایه تون پاک بشه، apply رو بزنید.

•••••

خوب حالا می رسیم به یه قسمت خیلی جذاب عنی blending options…

برای این تنظیمات یه پنجره (با امکانات بیشتر) وجود داره که میتونید از طریق منوی fx بهش دسترسی پیدا کنید، ولی برای امروز فقط لیستی رو که بالای پنل لایه ها وجود داره بررسی می کنیم:

تو این قسمت مشخص می کنیم که هر لایه چطور با لایه های زیریش ترکیب بشه!!! تو حالت نرمال، هر چیز همونطوری که هست دیده میشه، ولی وقتی روش blending دیگه ای رو انتخاب کنیم نتیجه عوض میشه…

برای تست من یه سری مستطیل های رنگی، سیاه، سفید و خاکستری و یه سری طیف تو یه لایه به عکس بالا اضافه کردم تا نتیجه رو با هم بررسی کنیم.

البته چون تا همینجا هم مطلب خیلی طولانی شده فقط به نمونه هایی از هر گروه اشاره می کنم:

Multiply: ایشون میزان تیرگی رنگ هر قسمت رو بررسی می کنن و اگه اعمال اون باعث تیره تر شدن لایه زیری میشد، این کار انجام میشه:

میبینید که قسمت های سفید اصلا دیده نمیشن و قسمت های خاکستری کمی و سیاه بطور کامل قابل مشاهده هستند… قسمت های زرد و سبز هم جاهایی که زیرشون تیره تر از خودشونه کمرنگ و در بقیه قسمت ها پررنگ تر هستن!

Screen: این برعکس قبلیه! هرچی لایه رویی روشن تر باشه، بیشتر اثرش دیده میشه:

Overlay: این از وسط به دو طرف! یعنی خاکستری ۵۰٪ براش خنثی‌ست و هر چی ازش دور میشیم، اثر لایه بیشتر دیده میشه:

Difference: این یکی یه جور تابع ریاضی رو روی رنگ ها اعمال میکنه، در واقع عدد رنگ لایه ها رو از هم کم می کنه:

در نتیجه مثلا مشکی که رنگش (۰و۰و۰) ه خنصی میشه و برای سفید که (۲۵۵و۲۵۵و۲۵۵) ه وقتی عدد رنگ لایه زیری ازش کم میشه نتیجه میشه رنگ متضاد رنگ اصلی! برای بقیه رنگ ها هم همین سیستم وجود داره.

قبل از اینکه بریم سراغ دو تای بعدی، یه توضیح لازمه… هر رنگی یه طیف داره (مثلا از زرد روشن تا زرد تیره) اینو میشه اینطوری نشون داد که بگیم رنگ زرد و روشنایی مثلا ۳۰ درصد

خوب حالا این دوتای بعدی همینطوری به رنگ ها نگاه می کنن:

Color: این به روشنایی کاری نداره و فقط رنگ لایه رو به زیری‌ها اعمال می کنه:

Luminosity: این یکی به رنگ کاری نداره (همه چی رو سیاه و سفید میبینه):

یه مثال برای Color:

تو عکس بالای صفحه، اون زمینه شطرنجی که هلیکوپتر رو-ش قرار گرفته رو سیاه و سفید طراحی کرده بودم تا بعد که کار تموم شد، با توجه به حس و حال کار، یه رنگ مناسب براش انتخاب کنم:

بعد یه لایه تنظیمی (بعدا باهاش آشنا میشیم) برای تغییر رنگ اضافه کردم:

الان رنگش درست شده، ولی روشنتر هم شده! برای حل این مشکل کافیه حالت Color رو انتخاب کنم:

•••••

دو تا مطلب دیگه هم بگم و این بحث طولانی رو تموم کنیم…

گاهی پیش میاد که تو یه لایه، یه شکلی داریم (که معمولا هم نظم خاصی نداره) و لازمه که اون شکل رو انتخاب کنیم، برای این کار کافیه کلید command (تو ویندوز Ctrl) رو نگه داریم و روی آیکون لایه مورد نظرمون کلیک کنیم:

یکی از مواقعی که این کار مفیده، وقتیه که می خوایم برای یه لایه، ماسکی بذاریم که لازمه شبیه یه لایه دیگه باشه… در اینصورت، اول اتخاب رو انجام میدیم و بعد برای لایه مورد نظرمون ماسک میذاریم، خود فوتوشاپ بقیه کار ها رو انجام میده:

تا در مورد انتخاب حرف میزنیم، اینم بگم که میشه لایه ها رو براساس یه ناحیه انتخاب شده، تراز کرد! یعنی مثلا اگه می خوایم یه لایه وسط صفحه عکسمون باشه، اول کل‌ش رو انتخاب می کنیم، بعد ابزار move  رو برمیداریم و با کلید های ترازی که تون نمور تنظیماتش داره، لایه رو وسط تصویر می ذاریم:

•••••

و مطلب آخر، آخرین کاریه که با هر عکسی انجام میدیم…

برای ویرایش های بعدی، بهتره همیشه یه نسخه از فایلتون رو بال لایه هاش ذخیره کنید، ولی گاهی پیش میاد که مطمئنید که چند تا از لایه ها دیگه تغییر نمی کنن (یا حداقل اگه به جای همشون فقط یه لایه باشه، مشکلی پیش نمیاد) در این صورت برای اینکه حجم فایلتون کم بشه میتونید لایه ها رو ترکیب کنید (البته گاهی هم مجبورید برای یه هدف خاص، لایه ها رو با هم ترکیب کنید).

برای این کار اول لایه(های) مورد نظرتون رو انتحاب کنید و بعد از منوی پنل لایه ها، گزینه Merge down رو انتخاب کنید:

مثلا اینجا من دو تا لایه ای رو که داشتم، ترکیب کردم:

و در پایان، برای اینکه هم حجم فایلی که برای چاپ میفرستیدکمتر باشه و هم بعدا کسی نتونه اون رو دستکاری کنه یا از لایه های آماده شما برای کار خودش استفاده کنه، بهتره یه کپی تهیه کنید که همه لایه هاش با هم ترکیب شده باشن…

برای این کار میتونید به جای Merge down از Flatten image استفاده کنید که همه لایه ها رو با هم ترکیب و نتیجه رو به لایه پس زمینه تبدیل می کنه:

البته بادتون باشه که لایه پس زمینه شفاف نیست و اگه می خواید خروجیتون قسمت های شفاف داشته باشه، نمیتونید عکس رو Flat کنید…

•••••

درس قبلی (انتخاب)فهرست – درس بعدی (انتخاب رنگ)


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

 
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: